BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Muzica

În muzica, Renasterea începe în sec. al XIV-lea, prelungindu-se pâna spre sfârsitul sec. al XVI-lea. Influenta Renasterii se manifesta pentru prima oara în Italia, în „Ars nova florentina”, în care stilul polifon devine caracteristic si pentru lucrarile laice, iar muzica, eliberata de canoanele bisericesti, devine expresia sentimentelor omenesti. În epoca Renasterii apar primele suite si sonate instrumentale. Renasterea târzie cunoaste aparitia genului inovator al operei, iar în domeniul muzicii corale, cantata si oratoriul.

În multe genuri ale creatiei muzicale culte (laudele, frottolele, villanellele, cântarile de rit protestante, muzica instrumentala în întregimea sa) apare ca principiu conducator melodica populara.Cea mai înalta realizare a artei muzical-dramatice umaniste a fost opera. Aparitia acesteia a fost pregatita concomitent în tari diferite (Italia, Franta, Spania, Anglia, Polonia), însa rolul decisiv a fost jucat, de cultura artistica a Italiei.

Madrigalul italian, iar dupa el cel englez si german si genurile de cântece din diferite tari au reflectat stralucit atentia – caracteristica pentru arta umanista a Renasterii – fata de lumea interioara a omului, pâna atunci totalmente sufocata sub apasarea bisericii si feudalismului.

O mare realizare a culturii muzicale înaintate a Renasterii, dupa opera, a fost dezvoltarea muzicii instrumentale, sprijinindu-se pe noile varietati de instrumente cu arcus, care avea posibilitatea de a cânta (viola, lira cu arcus, dar mai ales vioara), iar pe de alta parte, pe largirea considerabila a mijloacelor de expresie ale instrumentelor cu claviatura (orga, clavecinul), în ce priveste succesiunile armonice ale acordurilor. În epoca Renasterii se perfectioneaza rapid si lauta – unul din cele mai raspândite instrumente în muzica de amatori si în activitatea concertistica.

Renasterea în muzica reprezinta o reînviere a vechilor valori, miscând ascultatorul atât moral cât si spiritual.Muzica si compozitia au prins o noua vitalitate încântatoare. Conform umanistilor (savanti renascentisti care studiaza culturile vechi ale Greciei si Romei) compozitia muzicii a fost un lucru bun si moral, iar a fi capabil sa cânti bine vocal si la un instrument era un lucru esential daca doreai sa fii considerat un copil al Renasterii. Nobilii angajau muzicieni ca sa-si învete copiii sa cânte si sa întretina vecinii de rang. Secolul al XVI-lea a cunoscut dezvoltarea multor instrumente noi. Instrumentele cu corzi au fost preferate, în special cele din familia violei care a fost premargatoare viorii. Viola era usor cunoscuta din cauza ornamentelor care ajutau la îndrumarea degetelor în gasirea notelor. La viola se cânta la reuniunile familiale.

Lauta, alt instrument favorit, avea ornamente si era populara pentru acompaniamentul de voci – în aceeasi masura în care o face chitara astazi.Fluierul, flautul si cornul erau si ele preferate.Clavecinul si orga au aparut ca instrumente eficiente si se scriau partituri muzicale elaborate special pentru aceste instrumente.

Cel mai important dintre instrumentele cu coarde si arcus - vioara – a aparut în cercurile umaniste abia în ultimul patrar al secolului al XVI-lea.

Catre sfârsitul secolului al XVI-lea, în Italia începe sa se dezvolte productia de viori, maestrii cremonezi constructori ai acestor instrumente – Amati, Stradivarius, si altii – ajungând sa fie cunoscuti si dincolo de hotarele tarii lor.

Tehnologia tiparirii partiturii a luat de asemenea o întorsatura ascendenta, butucii de lemn incomozi utilizati pentru imprimarea muzicii au fost înlocuiti cu un tip de metal mobil inventat de Ottavio Perucci, un tipograf italian. Noua metoda de imprimare a dus la o crestere în publicarea muzicii, facând muzica mult mai accesibila publicului în general implicit la o crestere a audientei.

Instrumentele noi, îmbunatatirea metodelor de imprimare si un mai mare acces la muzica toate au contribuit la dezvoltarea unui alt gen de muzica, numita muzica de camera creata pentru a fi prezentata în fata unui auditoriu mic. Muzica era prezentata de câtiva muzicieni cu tonalitati deosebite ale vocii, arta cântatului vocal începând sa ia amploare fata de cea a cântatului la instrumente. De asemenea se credea ca cel mai bun mod de a „misca” auditoriul era sa puna laolalta arta muzicii si poezia. Astfel s-au dezvoltat doua noi genuri muzicale care satisfaceau aceasta cerinta: chansonul francez si madrigalul italian.

Cântecul si madrigalul erau compuse pentru mai multe voci, iar versurile variau de la povestiri sentimentale de dragoste la descrieri prozaice ale vietii la tara. Madrigalele secolului al XVI-lea erau în majoritatea cazurilor scrise la doua voci, când ritmul si textul erau acelasi pentru toate vocile, ajungându-se în timp la cinci voci, când se reamarca divizarea vocilor în grupuri, folosindu-se timbrele vocilor si a registrelor lor. Reprezentanti de seama ai aceste etape din evolutia madrigalului au fost: Andrea Gabrieli, Palestrina si mai târziu Claudio Monteverdi care pâna la vârsta de 40 de ani a scris cu precadere madrigaluri.

Dar, o data cu instalarea la putere a bogatei familii Medici apare un nou gen - acela al cântecelor de carnaval - .Initial, acestea se interpretau pe trei voci, la baza lor stateau cântece cunoscute si usor de memorat, raspândite în popor, având ca subiect viata meseriasilor si a altor paturi democratice ale populatiei orasenesti. Ele erau cântate sub cerul liber la serbarile de strada improvizate.

Cea mai mareata muzica a tuturor timpurilor a fost compusa pentru biserica. Corurile erau mici, aproximativ 20 – 30 de persoane, vocile crescendo erau introduse de instrumente cum e cornul si trombonul, dar biserica Romana considera ca muzica trebuie sa fie simpla si usor de înteles favorizân muzica religioasa a lui Palestrina, cu text scurt, inteligibil. Totusi, mai târziu, Palestrina prefera sa scrie lungi si bogate partituri care redau calitatile corului.

Giovanni Pierluigi da Palestrina s-a nascut în 1525 la câteva mile de Roma, în oraselul Palestrina (numele de Palestrina nu e decât porecla compozitorului, pe atunci, artistii de seama erau adesea numiti dupa orasul în care se nascusera). În 1537, la vârsta de 12 ani, el figura printre cântaretii uneia din bisericile romane. În anul 1551, conducea corul catedralei Sf. Petru din Roma. Aceasta avansare rapida a lui Palestrina se explica, poate, prin faptul ca noul papa – Iuliu III – fusese, înainte de numirea sa, cardinal la Palestrina si-l cunostea probabil pe Giovanni înca de atunci ca pe un muzician remarcabil. În anul 1555, Palestrina a devenit cantor al Capelei Sixtine, dar nu pentru multa vreme, deoarece a fost concediat pentru ca era casatorit, lucru care nu era admis ca un cantor papal sa fie casatorit.

Alungat din capela papala, Palestrina este angajat sa conduca activitatea muzicala la alte biserici din Roma, iar din anul 1571 si pâna în 1594, anul mortii sale, a condus din nou corul catedralei Sf. Petru.

Mostenirea artistica a lui Palestrina este formata exclusiv din lucrari vocale polifonice – mai multe zeci de misse, sute de motete, madrigaluri religioase si laice, executate a cappella, adica de cor fara acompaniament de orga sau alt instrument muzical.

Acestea au fost principalele domenii in care s-a manifestat fenomenul Renasterii.